Oppimisympäristön hyödyntäminen

Tälle sivulle on koottuna tietoa ja ehdotuksia siitä, miten Yhdessä digimmin -oppimisympäristöä voidaan hyödyntää joko yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyssä.

Kaikki materiaalit ovat vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä. 

Oheisella videolla Roope ja Sanni esittelevät, miten ovat hyödyntäneet erilaisia sovelluksia ja Yhdessä digimmin -oppimisympäristöä arjessaan. 

Oppimisympäristön käyttö yksilö- tai parityöskentelyssä

Oppimisympäristöä voi hyödyntää joko itseopiskeluna tai työparityöskentelynä esimerkiksi avustajan kanssa. Oppimisympäristön sisältöön voi tutustua teemakohtaisen passin avulla, johon voi merkitä oppimisen tavoitteet. Teemakohtaiset passit ovat vapaasti hyödynnettävissä alla olevissa materiaaleissa. Digitaitojen opiskelussa voi hyödyntää oppimisympäristöstä löytyvää videomateriaalia sekä tekstiohjeita. Harjoitteluvaiheessa verkkokirjastosta tulostettavat tekstiohjeet toimivat hyvänä muistilistana videoilla opetettuihin sisältöihin. Oppimisympäristöstä löytyy jokaisen sovelluksen kohdalta myös tehtävä, jonka avulla omaa oppimistaan voi testata. Kertausmateriaalina toimivat myös hahmojen ympäristöistä löytyvät digivisat. 

Työpaja-malli oppimisympäristön käyttöön ryhmässä 

Hankkeessa kehitettiin työpajakokonaisuus, jonka avulla oppimisympäristöä voi ottaa käyttöön ryhmän kanssa. Työpajojen ajatuksena oli tutustua ympäristön käyttöön ja sisältöihin, jonka jälkeen on mahdollista vahvistaa digitaitoja itsenäisesti oppimisympäristön avulla. Työpajasarjassa työpajojen aiheina olivat Työ ja koulutus, yhteiskunnan toimintaan osallistumien sekä ilo ja hyvinvointi. 

Esittelemme kehittämämme työpajarungon ja materiaalit, jotta jokainen voisi ottaa nämä helposti käyttöön.

Työpajoissa pohjustetaan päivän aiheita videoilla ja keskusteluilla. Ryhmälle jaetaan työpajan aluksi teemakohtainen passi, jonka avulla tutustutaan oppimisympäristöön ja sieltä löytyviin sisältöihin. Passin avulla jokainen voi myös asettaa omalle oppimiselleen tavoitteet. Oppimisympäristössä liikkumiseen voi ensimmäisellä kerralla tutustua etusivun "Näin toimit ympäristössä" -opastusvideon avulla. Oppimisympäristössä ryhmäläiset voivat opiskella haluamaansa digitaitoa omassa tahdissaan kuulokkeilla kuunnellen tai opiskelulle voidaan asettaa yhteinen teema. Tällöin videoita voidaan katsoa ja sovellusten käyttöä harjoitella yhdessä. Harjoitteluvaiheessa voi hyödyntää myös verkkokirjastosta tulostettavia tekstiohjeita. Työpajan lopuksi aiheita voidaan kerrata ja oppimista testata yhteisen Kahoot-tietovisan tai materiaalista löytyvien kysymysten avulla. Työpajan jälkeen osaamista voi syventää itsenäisesti käyttäen apunaan esimerkiksi aihekohtaisia tehtäviä ja ympäristöstä löytyviä digivisoja.

Materiaalit

Täältä löydät teemoittain työpajojen diaesitykset, joissa on tarkemmin esitelty pajojen runko, kerrottu työpajoihin valmistautumisesta sekä ohjeistettu passin käyttö. Runkoa voit hyödyntää sellaisenaan tai muokata sitä omia tarpeita vastaavaksi. Lisäksi alta löytyvät muut valmiit materiaalit, eli teemaan liittyvät videot, passit ja Kahoot-visat, vapaasti hyödynnettäväksi.

Työ ja koulutus -työpaja

Voit halutessasi käyttää diaesitystä ensimmäisen työpajan runkona. Kun oppimisympäristö ja sisällöt ovat ryhmäläisille tuttuja, ryhmäläiset voivat keskittyä digitaitojen harjoitteluun itsenäisen työskentelyn keinoin.

Digitaidot koulutuksessa -video

Oheisella videolla kerrotaan TELMA-koulutuksessa hyödynnettävistä digitaalisista laitteista ja sovelluksista 

Yhteiskunnassa toimiminen -työpaja

Voit halutessasi käyttää diaesitystä ensimmäisen työpajan runkona. Kun oppimisympäristö ja sisällöt ovat ryhmäläisille tuttuja, ryhmäläiset voivat keskittyä digitaitojen harjoitteluun itsenäisen työskentelyn keinoin.

Digitaidot ja osallisuus -video

Oheisella videolla Kodig-hankkeeseen osallistuvat koulutetut kokemuspuhujat kertovat, miten digipalvelut mahdollistavat ja haastavat osallisuutta heidän mielestään.

Ilo ja hyvinvointi -työpaja

Voit halutessasi käyttää diaesitystä ensimmäisen työpajan runkona. Kun oppimisympäristö ja sisällöt ovat ryhmäläisille tuttuja, ryhmäläiset voivat keskittyä digitaitojen harjoitteluun itsenäisen työskentelyn keinoin.

Hyvinvointia digiajassa -video

Oheisella Mannerheimin lastensuojeluliiton videolla aivotutkija Mona Moisala puhuu hyvinvoinnista digiajassa.